Interview Professionalista Janneke Lutgerink

Janneke, grafisch vormgever, creëert krachtige merken en ontwerpen. Samen met jou zet zij een huisstijl neer, die past bij jou en jouw bedrijf EN die de klanten aantrekt die bij jou passen.

Naam: Janneke Lutgerink 
Bedrijfsnaam: Zicht Ontwerp

Leer Janneke echt kennen in 9 antwoorden:

  1. Omschrijf in maximaal 50 woorden jouw bedrijf

Zicht Ontwerp is een creatieve studio waar identiteit en uitstraling samen komen, ik creëer daadkrachtige merken en ontwerpen. Dat doe ik door een combinatie van grafisch ontwerp, illustratie, fotografie en webdesign. Door te werken met jouw verlangens en wensen. Kunnen we samen een huisstijl neerzetten die de klanten aantrekt die bij jou passen.

  1. Hoe lang ben je ondernemer en wat heb je gedaan voordat je startte als ondernemer?

Ik ben al ondernemer sinds 2002 maar ben er een aantal jaren tussenuit geweest omdat ik wat meer ervaring wilde opdoen. Ik ben toen als webdesigner/grafisch vormgever aan het werk gegaan bij een retail bedrijf. En daarna bij een klein technisch bedrijf die sociaal intranet omgevingen maakte voor grote bedrijven zoals KPN en Hartstichting. Daar deed ik de vormgeving en usability design van deze platformen. Nadat ik moeder ben geworden wilde ik meer met mijn creativiteit doen en heb ik een doorstart gemaakt met Zicht Ontwerp. 

  1. Wat was jouw reden om als zelfstandiger te starten?

Ik wilde meer met mijn creativiteit doen en ik hou ervan om met verschillende mensen te werken. Ik wilde niet steeds aan 1
project werken maar meerdere projecten tegelijk doen, met meerdere mensen tegelijk samenwerken en natuurlijk lekker netwerken. 

  1. Wat vind je lastig in het ondernemen EN wat vind je het leukste aan het ondernemerschap?

Het leukste aan het ondernemen vindt ik de vrijheid. En het lastigste de vrijheid. Ik vind het heerlijk om s’morgens te beginnen met een wandeling nadat ik mijn jongens naar school heb gebracht en dan mijn computer op te starten om vervolgens te beslissen dat ik er toch nog even een was in ga gooien en thee ga zetten, zonder dat iemand op mijn vingers mee kijkt. Zelf me tijd bepalen dus. 

Maar de vrijheid geeft met ook de mogelijkheid met de creatieve flow te werken. Dus als ik toe ben aan een logo van klant A. omdat die erop wacht, wil het nog niet zeggen dat ik inspiratie heb voor het logo van klant A, en kan het zijn dat ik liever aan de folder of de website van klant B werk. Omdat daar op dat moment de flow zit. Ik voel dan wel de druk van klant A. zonder dat die hem heeft uitgesproken. Want ik weet dat die eigenlijk eerst aan de beurt is. Ik geef dit ook altijd aan in het gesprek voordat ik de offerte stuur. Maar dat zit nou eenmaal in de aard van het beestje en dat betekent dat ik graag iedereen tevreden wil houden. Dat geeft een bepaalde zorg.  

  1. Wat zou je bij de start van jouw bedrijf anders hebben gedaan met je kennis van nu?

Ik ben als eens eerder begonnen, dat was 2002 ik zat toen nog op school. Het lukte me toen niet om genoeg klanten te vinden, als ik daar nu op terugkijk vindt ik dat ook niet zo heel gek. Ik had een studie en een sociaal leven en daarbij wilde ik even ondernemen.

Ik realiseer me nu dat je altijd je merk bent, als je je kinderen naar school brengt, als je in de supermarkt loopt en als je nieuwe mensen ontmoet. Zorg dat je visitekaartje op orde is. Daarmee bedoel ik niet alleen je visitekaartje, maar jij als visitekaartje. Zorg dat je er verzorgt uitziet, je een mooie passende website hebt die goed informeert en dat alles klopt qua branding. Jij bent je merk, en dat straal je uit. Daarmee kom je consistent over bij de klant. 

  1. Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Zichtbaar zijn is voor veel ondernemers lastig, ik werk als vormgever van binnen naar buiten, met jouw energie. Jij als ondernemer bent namelijk de basis van jouw bedrijf, dus als jij consistent naar buiten wilt komen moet het visuele gedeelte van jouw bedrijf wel bij je passen. Dus ik ontwerp de huisstijl en merkbeleving die bij jou als ondernemer past, zo blijf je dicht bij wie je bent en trek je de klanten aan die bij jou passen. Van binnen naar buiten dus.

  1. Waar wil jij over 2 jaar en over 5 jaar staan?

Zoals ik eerder aangaf ontwerp ik voor ondernemers van binnen naar buiten. Als jij al ondernemer consistent naar buiten wilt komen moet het visuele gedeelte van je bedrijf wel bij je passen. Maar de vraag bij veel ondernemers is hoe blijf ik dicht bij mezelf, wie ben ik eigenlijk in essentie? Als je weet wat je wilt met je bedrijf maar je weet niet precies wie je zelf bent, ga je dan doen wat je in essentie wilt doen? Dus ik wil heel graag de combinatie maken met mijn vak (ontwerpen) en mijn passie (energiewerk). De brug slaan tussen vormgeving en energiewerk door begeleidingstrajecten, trainingen en uiteindelijk opleidingen te verzorgen voor zelfbewuste ondernemers in zijn en zichtbaarheid.

  1. Hoe integreer jij jouw bedrijf in jouw dagelijkse dag?

Mijn bedrijf is verweven in mijn dag, nadat ik mijn jongens naar school heb gebracht. Ga ik sporten en daarna duik ik achter de computer of ga ik naar een afspraak. Ik vind het heerlijk als de dag helemaal leeg is en ik in de flow kan werken. Ik vindt deze tijd dan ook heerlijk omdat er veel minder moet. De afgelopen jaren heb ik veel avonds gewerkt maar ik merk dat dat mij heel veel energie kost en dus kies ik om s’avonds een boek te lezen of lekker te dansen. Netwerken doe ik ook heel graag en dat is ook mijn uitje in de avond. 

  1. Wat is jouw GOUDEN TIP voor andere vrouwelijke ondernemers?

Zorg dat je bedrijf bij jou past, dat houdt in je branding de kleuren en de look and feel. Dan kom je consistent over en dat wekt vertrouwen bij je klanten. Jij bent jou bedrijf. 

Leer Janneke nog beter kennen:
Profiel Janneke: klik hier
Instagram Account: klik hier
Website Janneke, ZichtOntwerp: klik hier

 

Ellen Pichotte
Ellen Pichotte

Leave a reply