GastBlog Professionalista Nienke Schaafsma – E-mailmarketing waarom?

Naam: Nienke Schaafsma
Bedrijf: Lineva

Drie redenen waarom je aan e-mailmarketing zou moeten doen

Digitaal contact, zowel privé als zakelijk, we kunnen niet meer zonder. De grenzen en afstanden worden kleiner. Je legt makkelijker contact, je bereik is groter. Vroeger moest je, als je bijvoorbeeld op reis was of je woonde ver van je familie, brieven schrijven om te vertellen hoe het met je ging en wat je beleefde. Tegenwoordig doe je dat o.a. via e-mail of videobellen. Maar ook zakelijk is er een hoop veranderd. Waar je vroeger je nieuwsberichten of aanbiedingen middels een krantje of bijvoorbeeld een flyer in de bus verspreidde, stuur je nu nieuwsbrieven via de e-mail. Ook de zakelijke brieven zijn verdwenen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit niet altijd een voordeel. Gedrukte media is nog steeds heel waardevol! Maar het is ook kostbaar. Het voordeel van e-mailmarketing is dat je met relatief lage kosten een groot bereik kunt creëren.

Persoonlijk
Mensen kopen vaak niet direct iets aan. Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten nodig. Een nieuwsbrief is dé manier om in beeld te blijven bij de reis die je potentiële klanten afleggen van het eerste contactmoment tot de aankoop. Met e-mailmarketing kun je namelijk zeer doelgericht berichten versturen naar de ontvangers. Je kunt je lijst segmenteren en opdelen zodat je persoonlijke en op maat gemaakte e-mails kunt versturen. Hierdoor voelt je nieuwsbrief of mailing niet als spam.
Daarnaast bereik je de juiste mensen en schiet je niet met hagel omdat alle leden van je lijst daar alleen op komen te staan als ze daar zelf toestemming voor geven. Door het gebruik van de juiste content bouw je het vertrouwen dat klanten en potentiële klanten hebben verder uit.

Meetbaar
Nog een voordeel van e-mailmarketing is dat het meetbaar is. De meeste e-mailmarketingtools bieden de mogelijkheid om daadwerkelijk te zien wat er gebeurd met je e-mails. Hoeveel worden er afgeleverd (wat is het bouncepercentage), hoeveel e-mails worden er daadwerkelijk geopend en gelezen en op hoeveel, en welke, links wordt er geklikt. Met deze statistieken kun je je tactiek weer aanpassen en je e-mails nog beter en gerichter voor de juiste doelgroep maken. Door het leren kennen van je klanten wordt het makkelijker om waardevolle inhoud te leveren. Dit levert je uiteindelijk weer meer en betere aankopen op.

Expertstatus
Tenslotte versterkt het de relaties met je klanten en bouw je een autoriteit op. Je kunt op een laagdrempelige manier laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Uiteraard zijn er meer ondernemers die dat zeggen te zijn maar juist door kennis te delen bouw je dat vertrouwen ook daadwerkelijk op. Wanneer je met regelmaat nieuwsbrieven of andere e-mails verstuurd naar je klanten en potentiële klanten, blijf je in hun gedachten. Je creëert meer betrokkenheid bij je bedrijf waardoor mensen, als ze jouw dienst of product nodig hebben, ook daadwerkelijk aan jou denken en contact met je opnemen of je website bezoeken. Die contact momenten zijn uiteraard super belangrijk om, van een klant een ambassadeur te maken en van een potentiële klant een daadwerkelijke klant.

Profiel Nienke / Lineva: klik hier
Website: klik hier
Instagram: klik hier

Ellen Pichotte
Ellen

Leave a reply