Gastblog Professionalista Kelly Eekhof – Jezelf als Professional(sta) in de markt zetten, doe je zo!

Naam: Kelly Eekhof
Bedrijfsnaam: Sterk in Media

Professionalista gaat natuurlijk over professionals die op zoek zijn naar professionals. Het gaat over jezelf als expert in de markt zetten en jouw doelgroep laten weten wat jouw expertise is.   Maar hoe zet jij jezelf nu écht in de markt als pro in je vak, naast een account op professionalista?

Jezelf onderscheiden en opvallen in de massa doe je het beste met content marketing; Het delen van jou kennis en expertise specifiek voor jouw doelgroep. Content marketing is een container begrip en omvat echt een heleboel diverse marketingmiddelen en die mix wordt steeds groter. Bijna elke ondernemer die serieus bezig is met marketing heeft minimaal één content marketing middel in de mix meegenomen;

  • Blog
  • Social Media
  • Vlog
  • SEO
  • Podcast
  • E-boek
  • Nieuwsbrief
  • Webinar
  • Beeldbank
  • Infographic


In dit blog ga ik het hebben over een relatief nieuwe toevoeging van bovenstaande contentmarketing middelen; je eigen bedrijfsmagazine.

Waarom zou je een eigen magazine uitgeven?
Als professionalista heb je een enorme hoeveelheid vakkennis en ervaring die jouw onderscheiden van je concurrenten. Kennis waarvan jij het als normaal beschouwd dat je die hebt maar die voor anderen een openbaring kunnen zijn.Je kunt onwijs veel kennis en idioot veel talent hebben voor wat je doet, maar mensen kunnen dat niet aan je zien. Zéker in de online wereld waarin wij leven is het lastig om je te onderscheiden. Maar uiteraard niet onmogelijk. Jij hebt namelijk iets wat geen enkele van jouw concurrenten heeft; jezelf!


Om jezelf neer te zetten als expert en je doelgroep jou als dé autoriteit binnen jouw vak gaat beschouwen moet je boven het maaiveld uitsteken. Veel van jouw concurrenten zullen zich online profileren via Social Media en hun kennis delen via blogs. Jij doet er goed aan dat zelf ook te doen. Maar door een extra stapje te zetten in de profilering van jouw bedrijf en te laten zien dat jij meer doet dan de basis, val jij veel meer op bij je doelgroep.Een eigen magazine geeft jou een platform om met veel informatie op een unieke manier onder de aandacht te komen van jouw doelgroep.

Tip voor het ontwikkelen van je eigen magazine

Als expert in het ontwikkelen van bedrijfsmagazines heb ik uiteraard een paar tips voor je:

  1. Wanneer je start met je eigen magazine, start dan bij het begin en maak eerst een goede doelgroepomschrijving. Zo kun je bij het ontwikkelen van het magazine altijd je doelgroep in het middelpunt zetten en verlies je nooit je doel uit het oog. 
  2. Bij het ontwikkelen van de artikelen hoe dan vast aan één thema. Een magazine waarbij de artikelen over teveel onderwerpen gaan verliest zijn kracht en focus. Heb je veel te vertellen over verschillende onderwerpen, overweeg dan meerdere magazines als serie te maken.
  3. Let er bij het beeldmateriaal op dat de kwaliteit hoog genoeg is om te drukken en gebruik zoveel mogelijk professioneel beeldmateriaal, zo weinig mogelijk stockphoto’s. 
  4. Branding is key bij jezelf neerzetten als expert in je vak. Zo ook in je magazine. Let er bij de vormgeving op dat je je huisstijl tot in de puntjes doorvoert.
  5. Bij het aanvragen van offertes voor drukwerk, vraag de drukkerij dan altijd om een prijs voor offset en een digitaal print prijs. Afhankelijk van de oplage scheelt dat behoorlijk in prijs van elkaar. 

Valkuilen waar je beter niet in kan vallen

Naast tips zijn er natuurlijk ook een aantal valkuilen waar ik je nu al voor kan behoeden. 

  1. Vakjargon. Experts die kun kennis delen zijn geneigd heel snel terug te vallen op vaktaal en daarmee verlies je al snel de aandacht van je doelgroep. 
  2. KISS. Keep it Short and Simple. Magazines zijn gemaakt om snel en luchtig te lezen. Probeer je artikelen dus niet te lang te maken en val niet in herhaling. 
  3. Afwijkend formaat. Het is heel verleidelijk om een niet standaard formaat te laten drukken. Echter drijft dat de drukprijs ook op en je kan beter opvallen met inhoud dan met uiterlijk. 

Zelf je eigen magazine ontwikkelen?
Wil jij jezelf ook onderscheiden van je concurrentie en heb je voldoende vakkennis te delen met jouw doelgroep om je eigen magazine te ontwikkelen?


Wij bij Sterk in MEDIA hebben veel ervaring in ontwerpen en ontwikkelen van bedrijfsmagazines en werken graag samen aan jouw volgende stap in de professionalisering van je website en het verhogen van je expertstatus.

In 2021 lanceren wij ook een online training helemaal gericht op ondernemers als jij die zelf aan de slag willen met de ontwikkeling van een bedrijfsmagazine; Hoe bepaal je het thema, hoe schrijf je commerciële top artikelen, hoe zet je je eigen beeldbank op, waar moet je op letten bij de vormgeving van het geheel en welke keuzes zijn er allemaal te maken bij het drukken van het magazine. Dat en nog veel meer leer je in de online training. 

Profiel Kelly / Sterk in Media klik hier
Website klik hier
Instagram Account klik hier

Ellen Pichotte
Ellen Pichotte

Leave a reply