Interview Professionalista Dana Schoenmaker

Dana Schoenmaker, eigenaar van Foto van Dana. Een uitspraak van Dana: ik fotografeer de ondernemer, het bedrijf zoals ze zijn en wat ze doen, zodat klanten de digitale ‘klik’ voelen. Leer deze Professionalista kennen!

Jouw Naam: Dana Schoenmaker
Bedrijfsnaam: Foto van Dana

Leer Dana Schoenmaker echt kennen in 9 antwoorden:

  1. Omschrijf in maximaal 50 woorden jouw bedrijf

Ik help ondernemers en bedrijven om hun zichtbaarheid te vergroten door middel van fotografie. Ik fotografeer zoals ze zijn en wat ze doen, zodat klanten de digitale ‘klik’ voelen. Naast ondernemers en medewerkers van bedrijven, fotografeer ik ook projecten van (binnenhuis)architecten en aannemers. Ik ben namelijk gek op mooie panden! 

  1. Hoe lang ben je ondernemer en wat heb je gedaan voordat je startte als ondernemer?

Sinds 2012 heb ik een eigen bedrijf. Ik heb het langzaam opgestart: eerst voor in het weekend, toen minder gaan werken in loondienst en uiteindelijk helemaal zelfstandig. Dit doe ik nu al ongeveer 4 jaar. In m’n vorige carrière was ik boekhouder. Ik ben 14 jaar lang hoofd-administratie geweest van een CV-installatiebedrijf met 3 vestigingen geweest. Naast m’n eigen bedrijf met fotografie, heb ik ook heel lang nog de administratie van een tiental kleine bedrijven bijgehouden, maar sinds 2020 ben ik daar helemaal mee gestopt. 

  1. Wat was jouw reden om als zelfstandiger te starten?

Het stomme is, dat ik altijd heb gedacht: alles wat er gebeurt… ik ga NIET voor mezelf beginnen. Zowel m’n vader als m’n stiefvader waren ZZP’ers en dat ging niet bepaald over rozen. Daarnaast was ik altijd slecht in “nee” zeggen en vooral in combinatie met administratiewerk… was ik bang dat ik dan belastingadviezen zou moeten geven. Het liep toch anders! M’n fotografieomzet groeide gestaag en op een gegeven moment begon ik te geloven in zowel mezelf, als in de mogelijkheid dat ik wèl met fotografie geld kon verdienen! En het belangrijkste: ik geniet onwijs van zowel het klantencontact als van het fotograferen!

  1. Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Door mijn werkverleden en mijn fascinatie in het ondernemersschap, ga ik zakelijker met beelden om. Ik denk niet alleen in mooie beelden, maar denk ook vooral: waar ga je de beelden voor gebruiken, hoe komen ze het best tot hun recht, wat wil je hiermee zeggen. Ik denk met de ondernemer mee en verlies het doel van de foto’s niet uit beeld. Daarnaast plan ik m’n werk zo in, dat de klant niet lang op z’n foto’s hoeft te wachten en er snel mee aan de gang kan!

  1. Wat vind je lastig in het ondernemen EN wat vind je het leukste aan het ondernemerschap?

Het lastige in het ondernemen is dat het niet vanzelf gaat, hahaha. Maar tegelijkertijd is dat ook het leukste. Alles wat dus gebeurt, heb je aan jezelf te danken! Belt er een nieuwe klant, dan komt dat óf door m’n investering in het netwerken, óf door m’n eerder werk (mond-op-mondreclame), of door m’n investering in m’n website, waardoor nieuwe klanten mij kunnen vinden. Dat is toch kicken!

  1. Wat zou je bij de start van jouw bedrijf anders hebben gedaan met je kennis van nu?

Ik ben altijd opgegroeid dat diensten en goederen geld kosten, maar inmiddels ben ik erachter dat je niet alleen moet kijken wat dingen kosten, maar dat je moet kijken naar wat het je oplevert… dat is iets heel anders! Daar kom je veel verder mee!
Als ik opnieuw zou starten met de kennis die ik nu heb, zou ik veel eerder zijn gestart, meteen met netwerken zijn begonnen en meer hulp ingekocht hebben op gebied van zelfontwikkeling, website en andere uitingen van m’n bedrijf.

  1. Waar wil jij over 2 jaar en over 5 jaar staan?

Over 2 jaar hoop ik een aantal vaste grote klanten te hebben, die mij inzetten voor de fotografie van hun medewerkers, bedrijf  en hun projecten, in combinatie met heel veel ondernemersfotoshoots. Dat zou een mooie mix zijn!
Over 5 jaar…. Ja dat is zo ver! Maar als ik mag dromen…. Dan hoop ik voor internationale architectenbureaus te werken waarbij ik over de hele wereld hun projecten mag fotograferen en dat die foto’s over de ook hele wereld worden gebruikt als paradepaardje van de klant en als inspiratie voor andere architecten en fotografen!

  1. Hoe integreer jij jouw bedrijf in jouw dagelijkse dag?

Ik werk veelal vanuit m’n werkplek in de woonkamer thuis, dus dat is makkelijk en moeilijk tegelijk. Op maandag heb ik nu een kantoor in Heerhugowaard, waardoor ik lekker gefocused AAN m’n bedrijf kan werken. Verder fotografeer ik op locatie en dat plan ik zo veel mogelijk in de ochtend in. Ik ben eigenlijk altijd met m’n bedrijf bezig, maar ik probeer de woensdag of donderdag vrij te houden en in het weekend gun ik m’n computer zoveel mogelijk rust.

  1. Wat is jouw GOUDEN TIP voor andere vrouwelijke ondernemers?

Zorg dat je zichtbaar bent! Dan bedoel ik niet alleen dat je goede foto’s van jezelf op je website en social media moet hebben, maar ook dat je gaat netwerken, laat zien wie je bent en wat je doet! En wees trots op jezelf!

Dana nog beter leren kennen, dan kan!
Profiel Dana / Foto van Dana: klik hier
Instagram: klik hier
Website: klik hier
(foto Dana: bijMarije)

Ellen Pichotte
Ellen Pichotte

Leave a reply