FEBRUARI, DE BIJZONDERE DAGEN

1 februari
Change your password day

2 februari|
Wereld Waterlanden dag
Trouwdag Willem Alexander en Maxima
Warme Truien dag

3 februari
Carrotcake dag

4 februari
Wereld Kanker dag
Dag van de frikandel
Verjaardag Facebook (2004)

5 februari
Wereld Nutella dag

6 februari
Zero Tolerance Day – Internationale Dag Tegen Vrouwenbesnijdenis
Frozen Yoghurt Day
Safe Internet Dag

9 februari
Nationale Pizza dag

10 februari
Wereld Peulvruchten dag
Wereld Paraplu dag
Chinees Nieuwjaar

11 februari
Europese Dag van Alarmnummer 112
Begin Carnaval
Dag van het Huwelijk
Nationale Maak Vrienden dag

12 februari
Darwin Dag

13 februari
Vastenavond
Wereld Radio dag

14 februari
Valentijnsdag
Aswoensdag

16 februari
Internationale Pizza dag

17 februari
Start Huishoudbeurs
Doe vriendelijk dag

18 februari
Drink Wijn Dag

20 februari
Internationale dag Sociale Rechtvaardigheid
Kersentaart dag

21 februari
Internationale dag van de Moedertaal

22 februari
Internationale dag van het Slachtoffer
Wereld Denk dag
Margarita dag

23 februari
Bananenbrood dag

24 februari
Tortilla Chips dag

26 februari
Pistachenoten dag
Vertel een Sprookje dag

27 februari
Internationale dag van de IJsbeer
Eerste Covid-19 besmetting in Nederland (2020)
Nationale Pokémon dag

29 februari
Internationale dag tegen RSI
Nationale Zeldzame Ziekten dag

 

 

 

FEBRUARI, de INSPIRATIES

Opdracht 1 februari :
Alweer een nieuwe maand. Een, ondanks 1 dag extra, toch korte maand, dus knallen maar!
Deel vandaag een review. Wanneer je alleen het woord Review in je beeld zet, zal deze zeker opvallen!

 

Opdracht 2 februari :
Laat eens een Behind the Scenes zien. Of je nu in een anders dan anders situatie zit of dat je vol aan het werk bent. Deel een kijkje in jouw keuken. Vertel over de werkzaamheden die jij nu veel doet.

 

Opdracht 3 februari :
Veel ontmoetingen op een dag, het is nog steeds niet gewoon. Wie zou jij nu even in het ‘echt’ willen zien en stel je volger/kijker  de vraag wie zij/hij graag in real live wilt zien na de lange tijd van weinig contacten.

 

Opdracht 4 februari :
Vandaag is een foto recht van boven aan de beurt (de FlatLay) maak een foto van jouw een product dat jij verkoopt (verkoop je geen product, maak een foto dit past bij de dienst die jij aanbiedt). Noem het belangrijkste pluspunt van dit product/deze dienst (wat los jij op of waar ben jij de toegevoegde waarde voor).

 

Opdracht 5 februari :
Welke vraag krijg jij regelmatig gesteld? Besteed hier eens een post aan. Geef jouw antwoord in de post en eindig de post met een vraag voor je volger/kijker.

Wanneer je vragen stelt in je post (TOP, dit is een vorm van interactie creëren) zorg dan dat je vragen makkelijk te beantwoorden zijn. Dat je volger/kijker de vraag graag (en snel) beantwoord.

 

Opdracht 6 februari :
Vertel over een trend op jouw vakgebied. Wanneer je hier een opsomming van kan maken (hier kan je meerdere foto’s achter elkaar mee plaatsen of een lijst van maken), doe dit. Wanneer je hier een blog van kan maken, doe dit. Verwijs in je post naar je blog (zet deze link in je Bio).

 

Opdracht 7 februari :
Deel een nieuw product dat jij verkoopt. Maak er een foto van die er uit knalt. Gebruik je bedrijfskleuren. Heb je een klant met een positieve reactie over dit product, vertel het gerust in je post.

 

Opdracht 8 februari :
Werk jij veel samen met andere ondernemers (of zou je dat graag doen) geef een shoutout naar een andere ondernemer (tag deze ondernemer ook vooral in je post en zet het in de stories, zodat deze ondernemer deze post evt kan reposten, zo vergroot je de zichtbaarheid van deze ondernemer en heb je kans bij een repost op zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf). Maak een foto van dat onderdeel waar jullie samenwerking over gaat. Heb je een foto van jullie samen, plaats deze als 2e foto.

 

Opdracht 9 februari :
Maak eens een FlatLay van jouw ontbijt. Vertel over hoe jij jouw dag start. Een maaltijd is (bijna) altijd een goed iets om als FlatLay te fotograferen. En laten FlatLays EN FoodFoto’s het best vaak goed doen op Instagram … 1=1 = 2 (of 3)!

 

Opdracht 10 februari :
Vertel waarom het NU tijd is om geld uit te geven aan jouw product of dienst. Kan jij deze tijd van het jaar een draai geven die in de richting van jouw product/dienst komt, doen! Kom wel met argumenten die voor jouw ideale klant een echte, echte plus zijn.

 

Opdracht 11 februari :
Vandaag is  De online wereld…en connecten. Ook online maak je vrienden. Juist online ga je die persoonlijke verbintenis aan. Jouw (potentiële) klant wil jou leren kennen, je bouwt vertrouwen op. Wanneer die persoon zover is, jouw product of dienst nodig heeft, denkt hij/zij meteen aan jou.
Wat zou jouw volger nog meer van jou willen lezen/weten? Stel de vraag.

 

Opdracht 12 februari :
Doe een shout-out naar een klant die door jouw product/dienst grote stappen heeft gemaakt.  waar je trots op bent.

 

Opdracht 13 februari :
Vertel vandaag iets grappigs/geinigs wat veel van je volgers (maar misschien juist een aantal wel) nog niet over jou weten. Laat jezelf gerust zien. Jezelf regelmatig laten zien, echt zelf in beeld, doen!!

 

Opdracht 14 februari :
VALENTIJSDAG
De dag van het jaar waar je een ontzettend mooie post van kunt maken. Een onderwerp dat deze dag heel veel gebruikt zal worden, dus ook in het algoritme het goed zal doen. Maak een FlatLay waar de liefde vanaf spat. Het onderwerp dat je gebruik, laat je natuurlijk passen bij jou en jouw bedrijf!!

Gebruik je Stories vaker om te verwijzen naar een nieuwe post op je pagina. De kijkers blijven steeds vaker hangen in de Stories, jammer als ze daardoor jouw posts missen!! Gooi een leuke sticker over je post heen, zodat je deze niet goed ziet, maak die kijker maar nieuwsgierig. De stickers vind je bovenaan onder het icoontje met de vierkante smiley.

 

Opdracht 15 februari :
Leg nog eens uit wat jij met jouw bedrijf precies doet. Dit mag best een langere post zijn. Gebruik opsommingen. Maak er een verhaal van dat jouw volger/de kijker nieuwsgierig maakt en verwijs evt naar je Link in Bio. Van de opsomming kan je ook meerdere afbeeldingen achter elkaar maken, zodat de kijktijd wordt verhoogd. Vergeet de knop om de post op te slaan ook niet te benoemen (het vlaggetje rechtsonder je post), je kunt het benoemen in je tekst en evt een pijltje ernaartoe in je afbeelding zetten.

 

Opdracht 16 februari :
Scroll eens door je foto’s op je mobiel. Vind de foto die helemaal past bij jouw bedrijf maar die je eigenlijk was vergeten. Maak hier een post mee over dat wat je ziet en probeer er ook een vraag bij te zetten voor de kijker.

 

Opdracht 17 februari :
De eerste dag van het weekend. Waar start jij ieder weekend mee of ziet bij jou iedere week er altijd anders uit?
Je kunt natuurlijk ook je werkplek waar je nu even niet zit, je eerste kopje koffie/thee van deze vrije dag, je vaste ritueel, vertel erover en vraag er gerust naar bij degene die jouw post ziet.

 

Opdracht 18 februari :
Vandaag is het Drink Wijn Dag. Ben jij een Wijn- of een Bierfan? Of heb je Dry January nog een stukje verlengd? Je snapt natuurlijk wel waar je een foto van plaatst. En wanneer je je glas ‘aankleedt’ met iets lekkers erbij, succes verzekert voor reactie’s natuurlijk (en je vertelt weer iets over jezelf).

 

Opdracht 19 februari :
Vraag aandacht voor een onderwerp wat jij heel belangrijk vindt. Maak de bijbehorende foto recht van boven, een FlatLay.
Vergeet je bij je hashtags ook niet de de juiste te plaatsen!!

 

Opdracht 20 februari :
Ben je met een nieuwe dienst bezig, komt er binnenkort een nieuw product bij je bij, vertel hierover. Vertel zonder een prijs te noemen, vertel zonder te willen verkopen. Geef juist de plussen aan. Maak jouw volger/kijker nieuwsgierig. Nodig ze uit om informatie te vragen als zij meer willen weten. Wanneer je je post ook in je stories zet kan je met een linksticker reuzehandig meteen doorlinken naar de pagina met de eerste informatie.

 

Opdracht 21 februari :
Vertel over jezelf. Waar ben jij ontzettend onhandig in. Deel dit. Vraag dit ook aan jouw volger/kijker. Misschien ben je hier juist de afgelopen tijd echt achter gekomen. Doe aan storytelling.
Wanneer je deze post met een woord in beeld maakt, maak je de bedoeling van deze post meteen duidelijk.

 

Opdracht 22 februari :
Neem jouw volger/kijker mee tijdens een wandeling in de natuur. Doe je dit nu minder vaak als de laatste maanden. Plaats een foto welke je tijdens een wandeling hebt gemaakt. Een foto van de mooie natuur, jij al wandelend of misschien zelfs wel iets wat je tegen bent gekomen. (als jij je posts klaarzet, super!, maar check wel even of het weer op de foto klopt bij het weer vandaag, zet het even in je agenda).

 

Opdracht 23 februari :
Geef jouw expertise weg!! Laat zien dat jij de expert op jouw gebied bent. Dit kan over iets wat jij biedt, maar zeker over een heel ander onderwerp. Over iets dat past bij jou en jouw kennis past. Geef iets heel groots qua kennis weg (bedenk dat je potentiële klant dan zeker zal denken dat jij er nog nog veel meer van weet, wat vaak ook zo is…!)

 

Opdracht 24 februari :
Wat eet jij ‘s avonds als je op de bank zit  het liefst. Vertel hier over. Maak hier een heerlijke FlatLay bij. Laat weer een stukje van jouw persoonlijkheid zien (zonder zelf in beeld te zijn). Vraag ook gerust naar de voorkeur van je kijker/volger. Ga de interactie aan.
Denk je er ook aan om, wanneer iemand reageert, zelf ook hier weer op te reageren. Social Media is sociaal, dus gedraag je ook zelf sociaal ….!

 

Opdracht 25 februari :
Post vandaag een tip die past bij  deze tijd van het jaar,  Het beeld bij deze post maak je kloppend bij je boodschap. Wanneer je meer tips geeft, post dan ook eens meer foto’s achter elkaar (een carrousel). De kijktijd van jouw post verhoog je dan en dat is weer goed voor het algoritme.

 

Opdracht 26 februari:
Post vandaag een woord/woorden. Laat eens weten waar jij je inspiratie uit haalt. Of wie is jouw inspiratiebron. Als je die hebt, noem deze persoon gerust (en denk ook aan het taggen).

 

Opdracht 27 februari :
Waar word jij blij van. Maak hier een sprankelende post van. Laat je foto van het net afspatten. Laat je foto passen bij de kleuren van jouw Look&Feel. Vertel over jezelf (en jezelf laten zien, altijd doen!)

 

Opdracht 28 februari :
Lukt het je nog steeds om je goede voornemens vol te houden of had je die helemaal niet. Vertel erover in jouw post voor vandaag. Gun de volger/kijker een kijkje achter jouw schermen.

Opdracht 29 februari :
De extra EN laatste dag van deze korte maand … Vraag jouw volgers wat zij met deze extra 24 uur doen. En vertel ook gerust wat jij hier mee doet.

 

pastedGraphic_1.png

Heb je het opgemerkt?

Post je niet iedere dag, geen probleem, geen paniek. Het is zelfs niet nodig, niet slim (zie de mail in de challenge dd 05 febr.) Gebruik bovenstaande inspiratie om te kiezen. Wat past bij jou/jouw bedrijf. En vertaal het, zodat het past bij jou/jouw bedrijf. Wees met bovenstaande inspiratie nog steeds ‘authentiek’.
Zorg voor een goede afwisseling van de soort posts.
Gebruik sowieso de 80/20% regel. Plaats max 20 % posts die verkopend zijn en de rest, die andere 80%, zijn een mix van alle andere soorten posts (informerend, entertaining, connectend etc).

Succes!
Heb je een vraag/opmerking, contact gerust!
groetjes Ellen & Team