“Help, het is stil in mijn business!”
Op een zondagochtend in het vroege voorjaar was ik even heerlijk vroeg in de ochtend naar buiten gegaan om te genieten van de koude en de stille natuur die deze zondagochtend te bieden had. Oké het was begin maart en dus nog geen voorjaar maar ook koude zonnige dagen in Maart kunnen als een vroeg voorjaar voelen als je daar na een lange winter zo’n behoefte aan hebt 😉. En toen ik een tijdje buitenstond moest ik denken aan Sophie. Ik sprak haar namelijk een tijdje geleden en toen vertelde ze mij het volgende;
“Het is stil in mijn business, te stil…” Sophie staarde naar haar agenda en de lege plekken leken haar uit te lachen. Een maand geleden had ze nog drie coachingsessies per dag, nu waren er weken waarin haar telefoon niet eens rinkelde. Wat was er gebeurd? Ze had toch alles goed gedaan? Misschien herken je dit. Je hebt een geweldig aanbod, je klanten zijn tevreden, maar toch… lijkt het soms alsof de aanvragen ineens opdrogen. Dat kan beangstigend zijn, want als dienstverlenende onderneemster is je inkomen direct gekoppeld aan je klanten. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een constante stroom aan aanvragen. En het geheim? Een sterke e-maillijst.
Veel onderneemsters vertrouwen op sociale media of mond-tot-mondreclame, maar wat als het algoritme je tegenwerkt of je netwerk niet groot genoeg is? Een e-maillijst is jouw persoonlijke database van potentiële klanten die al interesse hebben in jouw diensten. Jij bepaalt wanneer en hoe je met hen communiceert, zonder afhankelijk te zijn van externe platformen. Toen Sophie haar e-maillijst serieus begon te benutten, veranderde dan ook alles. In plaats van af te wachten, nam ze het heft in eigen handen en stuurde strategische mails die haar expertise lieten zien en lezers aanspoorden om actie te ondernemen. Binnen een paar weken stroomden de aanvragen weer binnen.
Maar hoe bouw je een e-maillijst op?
Geef mensen een reden om zich in te schrijven.
Creëer een onweerstaanbare weggever passend bij jou en jouw bedrijf. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een gratis e-book, een checklist of een mini-cursus. Plaats deze op een simpele landingspaginamet een duidelijke call-to-action, zoals: “Ja, stuur mij die checklist!”.
Sophie plaatste haar gratis e-book op haar website en promootte het via Instagram en LinkedIn. Binnen een maand had ze 500 nieuwe e-mailadressen verzameld.
Maar aan alleen het opbouwen van een e-maillijst heb je natuurlijk niets. Belangrijk is dat je zorgt dat deze contacten daarna in een slimme e-mailfunnel komen. Hierdoor kun je, met de juiste content en consistentie, je expertstatus en het vertrouwen opbouwen waardoor een contact door kan groeien naar een klant! In een volgende blog vertel ik meer over welke stappen daarvoor belangrijk zijn.
Dus wil jij nooit meer wakker liggen omdat je agenda leeg is?
Wil jij een solide basis bouwen waarop je business kan groeien? Dan is het tijd om een e-maillijst op te zetten en te benutten.
En nu ben ik natuurlijk benieuwd heb jij al een e-maillijst? Zo ja, hoe gebruik jij hem? En zo nee, wat houdt je tegen? Laat het weten!