Columns van Jessy de Boer

Column #2

Voor wie is jouw website bedoeld?
Dat is eigenlijk de eerste vraag die ik stel als iemand bij mij een nieuwe website wil laten bouwen, of als de huidige website een nieuw jasje nodig heeft. Het is gek, maar ondernemers, zowel beginnende als degene die al wat langer bezig zijn, hebben daar niet altijd direct een antwoord op.

Doelgroep
Om je website echt een magneet te laten zijn voor  je ideale klant, moet je dus eerst bepalen wie dat is. Je doelgroep dus. Soms is jouw doelgroep anders, dan waar jij zelf je product of dienst voor bedoeld hebt. Vraag je dus niet af voor wie jij je product of dienst hebt gemaakt, maar vraag je af wie jouw product of dienst gaat afnemen. Doe marktonderzoek als je hier niet zeker over bent.

Persona
Heb je inmiddels door wie echt jouw doelgroep is, neem dan 1 of 2 personen in gedachten. Schrijf op wie die persoon is: gender, leeftijd, cultuur, religie, hobby’s, wonend in.. etc. Alles wat je kunt bedenken aan demografische gegevens schrijf je op. Wat je ook opschrijft is welke reis die persoon in haar leven al gemaakt heeft, waar ze naar verlangt en waar ze mee worstelt.

Vertalen naar jouw website
Als al die dingen duidelijk voor je zijn geworden, kun je dat vertalen in je website. Dat doe je door middel van layout, menu-items, categorieën, lettertypes en -groottes en kleurgebruik, tekst of video af te stemmen op jouw persona. Hoe ziet jouw ideale klant jouw website het liefst?

Column #1

Heb jij net als zo veel anderen ook het beeld op je netvlies staan dat een webbouwer vooral met z’n bleke neus eentjes en nulletjes aan het schrijven is tot midden in de nacht, in het spookachtige blauwe schijnsel van verscheidene monitoren?
Dat beeld klopt!

Soms…

Meer petten
Maar als je websites en webshops bouwt voor ondernemers, dan heb je meer petten op dan alleen die van een techneut. Ik moet ook wel iets weten over grafische vormgeving, over zoekmachine optimalisatie, over het ‘diagnostiseren’ en oplossen van problemen, over juridische zaken als de AVG en bijvoorbeeld over systeembeheer.

Connectie
Het meest belangrijk is echter het werken aan de relatie met jou als klant, als ondernemer, als mens. Want het is noodzakelijk te weten, te voelen, wat jou drijft, wat zijn jouw verlangens? Welke dingen wil jij tot leven laten komen met jouw bedrijf? En wat is jouw relatie met jouw klant?
Pas als ik jou en jouw onderneming goed begrijp en aanvoel kan ik adviseren over bijvoorbeeld de toonzetting voor je teksten, het kleurgebruik of layout op je website of die belangrijke call to action knoppen.

Jouw unieke cadeau
Op deze manier leer ik heel veel verschillende verhalen kennen en dat is het mooiste onderdeel van mijn werk. Door die verhalen herken ik in iedere ondernemer het verlangen om zijn of haar unieke cadeau aan de wereld te kunnen geven. En ik voel me dankbaar dat ik daar een bijdrage aan mag leveren.