Ben je in te huren? Laat het dan zien op LinkedIn!

Ik ben een ‘werk-gever’. Nee, ik heb geen personeel in dienst, maar ik heb regelmatig werk te vergeven. Dus een klus, waar ik iemand voor zoek. 

En nu heb ik een behoorlijk groot netwerk – ik ben al 33 jaar ondernemer, ik ken dus heel veel mensen, maar nog lang niet van elke beroep iemand. Dus vraag ik, als ik zelf niemand weet, rond in mijn netwerk en ik zoek ik zelf via de Socials, Google en LinkedIn.

De LinkedIn-headline

Bij Linkedin zien mensen als eerste de naam en de headline, het zinnetje onder de naam. Wat me opvalt is dat er vaak in het eerste zinnetje onder de naam, de headline, niet duidelijk is of iemand in te huren is. Terwijl ik soms weet dat dat wel het geval is. Een gemiste kans!

Er staat bij mensen in loondienst in de headline meestal “naam functie” bij “naam werkgever”, bijvoorbeeld:

– Meewerkend Teamleider Hypotheken bij VLIEG ADVIES Groep

– Customer Support Medewerker bij Libra Energy

Helder, die mensen zijn in dienst. Die zijn niet in te huren. Tenzij die bedrijfsnaam je eigen bedrijf is. Dat weet ik natuurlijk niet bij onbekende bedrijfsnamen. Dan denk ik dus ten onrechte dat je in loondienst bent en benader ik je niet…
Jammer als mensen denken dat je daar in dienst bent, terwijl het je eigen bedrijf is.

Er staat echter ook vaak geen werkgever bij. Maar dat is nog niet hetzelfde als “ik ben in te huren”, toch? Wat moet ik bijvoorbeeld denken bij de headlines:

– creative coder –> (In dienst? In te huren?)

– Gezinscoach/relatiecoach/kwaliteitszorg –> (In dienst? In te huren?)

– Laat je zien zoals je bent –> (Top! Leuk! Maar waar heb jij verstand van?)

– Creatieve Enthousiaste Ondernemer –> (Waarvoor ben je in te huren?)

Bij deze mensen is het helder:

– Medisch redacteur bij FoodFirst Network en freelance –> ze is trots op de vaste opdrachtgever of ze heeft er een part-time contract én ze is in te huren

– Freelance (SEO-)tekstschrijver | Webredacteur | Eindredacteur –> een freelancer en dus in te huren

Mijn advies

Ben je in te huren door opdrachtgevers? Laat dat dan direct zien, zonder dat mensen moeten klikken. Dus in je headline. Bij twijfel moeten mensen moeite doen, doorklikken, je site bezoeken, jou bellen of mailen en dat is vaak te veel moeite. Dan ‘wint’ een ander die het er wel duidelijk bij heeft gezet.

Maak in de LinkedIn-headline direct duidelijk waar jij voor staat en denk vanuit je doelgroep. Praat in hun woorden. Alleen de term “oprichter, eigenaar of directeur” zegt niets en daar zal niemand op zoeken. Let op, je kunt maximaal 120 karakters gebruiken.

Tot slot een tip:

Op LinkedIn kom je in beeld als je enigszins in elkaars netwerk zitten. Geheel onbekenden zien jou niet. Wil je bij iedereen in beeld komen, ook mensen buiten je netwerk?

Bij Professionalista verzamelen we alle in te huren vakvrouwen. Makkelijk doorzoekbaar bij elkaar. Dus sta je daar nog niet op, kom er dan snel bij en laat zien dat je in te huren bent. Wij trekken potentiële opdrachtgevers naar de site, zorg dat jij er ook te vinden.

Ellen Pichotte
Ellen Pichotte

Leave a reply