Interview Professionalista Karen van Deuren
Karen, eigenaar van Heelbeeld, is Bewustzijns Coach. Zij gebruikt de bewustwordingstools Human Design en De Tekentaal. Heelbeeld staat voor bewustwording van de relatie met jezelf, van de relatie met anderen, van je gedachten en patronen.

Naam: Karen van Deuren
Bedrijfsnaam: Heelbeeld

Leer Karen echt kennen in 9 antwoorden:

1. Omschrijf in maximaal 50 woorden jouw bedrijf
Heelbeeld staat voor bewustwording van de relatie met jezelf, van de relatie met anderen, van je gedachten en patronen. Zodat je jezelf kunt blijven ontwikkelen en vernieuwen. De bewustwordingstools hierbij zijn De Tekentaal die meteen met gevoel verbindt en Human Design wat vertelt wie je van nature bent.

2. Hoe lang ben je ondernemer en wat heb je gedaan voordat je startte als ondernemer?
Voordat ik met Heelbeeld begon had ik een merk in kinderkleding en kinderkameraccessoires die ik zelf ontwierp en maakte.
Daarvoor werkte ik als styliste in de bedrijfskleding en daarvoor was ik verkoopster in een modezaak.
En dáárvoor studeerde ik modevormgeving aan de kunstacademie.
Onder de naam Heelbeeld begon ik, na een hele moeizame periode, in 2008 met mensen mandala’s te tekenen aan mijn keukentafel. Dat groeide uit tot vele workshops en cursussen om mensen op een beeldende manier aan zichzelf toe te laten komen. Steeds meer ging ik De Tekentaal erin verweven, dat wil zeggen dat we de tekeningen gingen lezen en wat de tekening nu eigenlijk vertelde over de maker. Die verdieping bleef mij trekken met als gevolg dat Heelbeeld langzaam aan veranderde en de nadruk op bewustwording en persoonlijke ontwikkeling kwam te liggen.
Na jaren lang gewerkt te hebben vanuit een eigen ruimte waar ik mijn diensten kon verlenen, bied ik sinds enkele jaren mijn diensten grotendeels online aan. Het streven is een combinatie van offline en online, zowel voor mijn klanten als voor mezelf.

3. Wat was jouw reden om als zelfstandiger te starten?
Het was in eerste instantie het plezier dat ik zelf in het tekenen en kleuren had, wat ik wilde delen. Het begon vrij spontaan. Ik had toen helemaal niet bedacht dat ik een bedrijf of praktijk wilde starten. Ik wilde wel onder een naam ingeschreven staan bij de KVK. Dat werd de naam Heelbeeld. Nu, al die jaren later is het heel mooi dat deze naam met mijn ontwikkelingen, zowel privé als inhoudelijk bij Heelbeeld, mee groeit. Een heelbeeld is een werkvorm/tekening die ik gebruik om inzicht te geven en de naam Heelbeeld staat ook symbool voor een heel en compleet beeld hebben van jezelf.

4. Wat maakt jouw bedrijf uniek?
Mijn persoonlijkheid, gedachtengoed en de twee tools die ik het meest gebruik en waar ik razend enthousiast over ben; De Tekentaal en Human Design.
De Tekentaal maakt informatie uit je binnenwereld zichtbaar, benoembaar en begrijpbaar.
Human Design gaat over wie je van oorsprong bent als mens, los van wie je denkt te moeten zijn of van hoe je denkt dat het hoort.
Ik ben van de vernieuwing. Als iemand (op een bepaald gebied) vast loopt in zijn of haar leven dan kijk ik graag naar het grotere geheel, naar de gehele mens. Naar mijn idee zijn we toe aan een andere manier van kijken naar de dingen, breder, groter en is dat nodig om te begrijpen waarom je hier bent als mens. Van daaruit ontstaat een breder bewustzijn waardoor prioriteiten veranderen, andere keuzes gemakkelijker kunnen worden gemaakt en niet alleen het eigen leven beter en zinvoller wordt, maar ook positief bijdraagt aan het leven van een ander.

5. Wat vind je lastig in het ondernemen EN wat vind je het leukste aan het ondernemerschap?
Het leukste vind ik absoluut mijn vrijheid en dat het me in een kring van mensen brengt die ook ondernemend zijn, ruimdenkend, kansen zien, stappen durven zetten, elkaar supporten en met elkaar meedenken. Soms ontstaan er mooie samenwerkingen.
Het meest fantastische voor mij is dat ik mezelf enorm heb ontwikkeld binnen het ondernemerschap. Er kwamen tal van uitdagingen die ik anders misschien niet of pas veel later zou zijn aangegaan.
Lastig in het ondernemen voor mij is om te verwoorden waarvoor ik sta, mijn visie van hoe ik het leven zie, wat ik kan en wil bijdragen aan andermans ontwikkeling en om mijn doelgroep bereiken.
Mijn innerlijk vuurtje hiervoor brandt volop. Ik weet dat ik op een mooie manier met mensen kan meelopen in hun leven, die maakt dat ze zichzelf beter leren kennen en waarderen en dat ze voor zichzelf kunnen gaan staan, zichzelf zien voor wie ze (kunnen) zijn. Ik ben daarin niet van de quick-fix maar van de persoonlijke begeleiding. Veranderprocessen hebben tijd nodig willen ze beklijven. Ik zit in mijn eigen proces van uitdragen waar ik met Heelbeeld voor sta en ga. En zo dient zich altijd weer een volgend iets aan wat ‘lastig’ is en waarin ik kan groeien.

6. Wat zou je bij de start van jouw bedrijf anders hebben gedaan met je kennis van nu?
Die vraag vind ik moeilijk te beantwoorden, aangezien ik in de tijd tussen toen en nu als mens enorm ben veranderd.
Ik geloof dat niets voor niets gebeurt.
Ik geloof dat iedere ervaring nodig is voor ontwikkeling.
Ik geloof dat de manier waarop Heelbeeld is begonnen en gegroeid een organische ontwikkeling is. Daarin is het ene een logisch gevolg van het andere. Ik zou met mijn kennis van nu niets anders hebben gedaan omdat dit de manier is waarop ik (bij Heelbeeld) ontwikkel en creëer. Het is een never ending proces wat ergens begint.

7. Waar wil jij over 2 jaar en over 5 jaar staan?
Ook dat is een lastige vraag voor mij. Ik wil over 2 en over 5 jaar absoluut nog steeds de wereld mooier maken, bijdragen om het leven van mijn medemens prettiger en van meer betekenis te laten zijn. Bewustwording creëren zodat men kan bijsturen en zich niet tegen laat houden om te doen wat je wilt doen. Eigen talenten erkennen en ze inzetten. Voor zichzelf en voor hún medemens.
In die zin ben ik misschien geen ondernemer (but what’s in a name…).
Ik ben een begeleider, inspirator, ik faciliteer en coach.
In de manier waarop ik dat doe is het voor mij belangrijk dat mijn innerlijk vuurtje hier voor blijft branden.
Ik leef erg in het heden en dus kan ik nu nog niet weten of mijn innerlijk vuur over 2 jaar nog net zo brandt, voor de manier waarop ik de dingen nu doe.
Ik geloof zoals gezegd in organische ontwikkeling, ook voor Heelbeeld. Plannen zijn er genoeg. Maar ik heb geleerd om ze te laten rijpen. Er komt vanzelf een moment, het JUISTE moment, wanneer het tijd is om al die zaadjes van plannen naar buiten te brengen, ze water te geven en ze tot bloei te laten komen. Ondertussen gebeurt er van binnen het nodige met die zaadjes en die tijd heb ik nodig.
Deadlines en doorduwen horen niet bij mij.
Een vriendelijke schop onder de kont wel. Wil je iets veranderen of bereiken dan is er naast keuzes maken ook altijd actie nodig.
Een meerdere jarenplan werkt voor mij niet. Ik gedij goed en kan het beste van mezelf geven in het nu. Ik gun het mezelf (en mijn klanten) om op deze manier te werken en leven.
Wel wil ik over 2 en 5 jaar meer mensen bereikt hebben, meer impact hebben dan nu. Ik ga voor een betere wereld, die begint bij jezelf. Die begint bij mij, en ik doe wat ik kan om een ander hierin te inspireren en begeleiden, zodat diegene weer anderen kan meenemen in ontwikkeling. Kom maar op met die olievlek.

8. Hoe integreer jij jouw bedrijf in jouw dagelijkse dag?
Die werk- & leef-flow is voor mij heel belangrijk.
Ik werk dus heel erg onregelmatig. Meestal start ik de dag relaxed op en kijk ik waar ik zin in heb. Ik heb eigenlijk altijd zin om met mijn werk bezig te zijn, maar ik voel in het moment waaraan ik precies wil werken. Soms komen er hele blogs in me op en ga ik schrijven. Andere keren komt er een super idee omhoog voor in mijn jaartraject en dan werk ik dat uit. Of ik pak de administratie aan omdat ik daar op dat moment zin in heb. Op deze manier gaat eigenlijk alles moeiteloos en komt ook alles af. Dit werkt zoveel prettiger voor mij dan inplannen wat ik moet doen. Dan vind ik niet de juiste woorden, duurt alles langer, is het minder leuk om te doen en ben ik vaker ontevreden over het resultaat, omdat ik dan mezelf moet pushen.
Hier wil ik wel bij vermelden dat ik dit heb moeten leren, om mezelf deze enorme vrijheid te geven en te gunnen om het zo te doen. Juist ook omdat je in ondernemersland doodgegooid wordt met planners, kaders en structuren waarbinnen je zou ‘moeten’ werken.
Natuurlijk heb ik dat ook gedaan, heel vaak zelfs weer opnieuw geprobeerd. Totdat ik mijn Human Design leerde kennen en ik, als type Generator, heel erg in het nu ben, in flow, vertrouwend op alle kansen die voorbij komen, ze herken en pak als de tijd rijp is. Juist niet initiërend, go-go-go en just-do-it. Een enorme eyeopener waar je hoofd in het begin niets van begrijpt. Maar eenmaal geland voel ik me hierbij zoveel krachtiger en beter.

Om op je vraag terug te komen: ik werk soms dagen hard en dan dagen niet. Kan om 7 uur ’s ochtends starten en op andere dagen tot middernacht doorwerken. Ik zorg dan ook altijd voor ruimte in mijn agenda. Wat dit betreft is het online werken ideaal. Ik plan precies wanneer ik online aanwezig moet zijn en in de tijd tussen deze afspraken in heb ik alle vrijheid om vanuit flow te creëren en om met mijn klanten de verdieping in te gaan.

9. Wat is jouw GOUDEN TIP voor andere vrouwelijke ondernemers?
Leer je Human Design kennen! Er zullen zoveel puzzelstukjes vallen en het zal je andere, voor jou gezondere, keuzes opleveren. Bouw je bedrijf niet met als uitgangspunt dat je klant het goed heeft, maar dat JIJ het goed hebt. Want dan ontvangt je klant automatisch het beste van jou.

Profiel Karen: klik hier
InstagramAccount: klik hier
Website: klik hier 

Ellen Pichotte
Ellen Pichotte

Leave a reply